Hoe werkt een airco

 
 
Een auto airco is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Het systeem bestaat uit een compressor, een verdamper en een condensor. Het systeem werkt volgens het principe dat je om vloeistof te verdampen, warme lucht nodig hebt. Zodra die vloeistof condenseert, onttrek je warmte. De compressor wordt aan gedreven door de motor. Deze brengt het koudemiddel onder druk, waardoor het in een condensor vloeibaar wordt. De warmte die daarbij vrijkomt, gaat de buitenlucht in. Dit verklaart gelijk die extra radiator op je auto. Het vloeibare middel gaat naar de verdamper, waar de druk lager is en waar het overgaat in gasvorm. De warmte die de verdamper nodig heeft, trekt hij uit de buitenlucht.
Tot zover de technische aspecten over de koele lucht, maar airco doet meer. Het houdt de lucht vrij van stof en is daardoor een uitstekend middel tegen hooikoorts. Daarnaast houdt de airco in de natte herfst of winter je ramen schoon, door de droge lucht beslaan ze niet. Bijkomend voordeel is dat het sneller behaaglijk is in je auto. als u dit gevoel niet meer heeft dan kan u contact met de airco specialist opnemen.

 

 
Zet je airco ook in de winter aan

In de zomer weet je natuurlijk de knop van je airconditioning in je auto dagelijks te vinden. Je houdt je hoofd graag koel tijdens de autorit. Wat veel mensen niet weten is dat airco in alle seizoenen comfort en veiligheid biedt: dus ook in de winter. Airco zorgt namelijk niet alleen voor koude lucht, maar ook voor droge lucht.Het is nooit goed: is het buiten dertig graden, willen we het koeler hebben en als het buiten vriest, moet de verwarming aan. De mens gedijt het best bij een gemiddelde temperatuur van twintig graden, ook bij het autorijden. Naast die verwarming is het slim om jaarrond af en toe je airco aan te zetten en niet alleen voor de koele lucht. Voor het behoud van je airconditionings- systeem is het beter om hem met regelmaat aan te zetten, het liefst minimaal eens per week. Dit voorkomt dat de afdichtingen uitdrogen en gaan lekken. Bovendien worden vieze luchtjes in het systeem voorkomen. Overigens, zodra de buitentemperatuur lager is dan 4 graden Celsius, werkt de compressor niet ter bescherming van de verdamper, hij kan dan niet bevriezen.

Beslagen ruiten

Waar je airco ook een kei in is, in het schoonblazen van de binnenkant van de ruiten van je auto. Als het buiten vochtig is of vriezend weer, beslaan binnen 'no-time' je ramen, vooral als het buiten kouder is dan binnen, en dat is het al snel in de winter. Soms is de lucht zo vochtig dat zelfs de binnenkant van je autoruiten bevroren is. Je kunt het natuurlijk wegpoetsen, of krabben, maar dat is als water naar de zee dragen. Je zet de airco aan en binnen een paar tellen zijn je ruiten weer schoon en kun je veilig vertrekken. Airco haalt namelijk het vocht uit de lucht. Het zuigt de (buiten)lucht aan en koelt deze, vervolgend wordt het opgewarmd. De luchtsamenstelling wordt zo beter en geeft een hoop comfort tijdens het autorijden.